Wednesday, November 7, 2012

KATA SERU

KATA SERU


Aduh 
Untuk menyatakan perasaan sakit. 
1. Aduh, sakitnya kaki saya!
2. Aduh, bisanya patukan ular ini!

Aduhai 
Untuk menyatakan perasan   hampa atau sedih.
1.Aduhai, malangnya nasib kamu!
2.Aduhai, sedihnya hati saya ini!    

Amboi 
Untuk menyatakan perasaan mengejek atau hairan.
1.Amboi,hebatnya awak mengajar saya!
2.Amboi, cantiknya baju budak itu!

Cis 
Untuk menyatakan perasaan marah, benci atau jijik.
1. Cis, jangan cuba menipu kami!            
2. Cis, berani kau memukul adik aku!

Nah
Untuk menyatakan memberi sesuatu dengan marah.
1. Nah, ambil balik buku engkau!
2. Nah, rasakan tumbukan aku ini!            

Oh 
Untuk menyatakan perasaan terkejut
1.Oh, kamulah yang meletakkan kasut ini di sini!
2.Oh, di sini rupanya awak tinggal!

Syabas 
Untuk menyatakan perasaan puas, gembira, memuji atau untuk ucapkan tahnian.
1.Syabas, awak telah berjaya memperolehi 7A dalam peperiksaan UPSR!
2.Syabas, isteri tuan telah melahirkan sepasang anak kembar.

Wah 
Untuk menyatakan perasaan gembira atau hairan.
1.Wah, cantiknya jam yang ayah hadiahkan untuk saya!                                      
2.Wah, berkilatnya kasut yang awak pakai!

Wahai
 Untuk menyatakan perasaan sayu, sayang, merayu atau untuk menarik perhatian.
1.Wahai anak-anakku, janganlah menangis lagi!

2.Wahai tuan, kasihanilah kamu semua!


1 comment: